Welk punt maakt Willem Jan?
De centrale stelling van Willem Jan in voornoemd stuk in de NRC is dat de bedrijven die door accountants in opdracht van deze bedrijven gecontroleerd worden er belang bij hebben dat deze accountants hen niet goed controleren, zodat accountants, die natuurlijk (veel) geld verdienen aan zulke opdrachten, een ingebouwde prikkel hebben om hun werk niet goed te doen en daarmee de samenleving tekort te doen.
Veelzeggend (maar mogelijk: àlleszeggend) is het door Willem Jan genoemde voorbeeld van KPMG: zeven van de tien boekencontroles van KPMG haalden een onvoldoende.
Lijkt me zelfs reclame voor KPMG! (‘Ik laat mijn bedrijf maar door KPMG controleren, want dan betalen we minder belasting en ziet de ava mooiere cijfers’).
Bij ons, advocaten, klopt het wèl
Bij de accountants is er inderdaad een grote, structurele weeffout. Zo’n weeffout is er bij ons, advocaten, niet. Immers, wij handelen in het belang van de cliënt. Dit belang staat bij ons voorop. Wij hebben juist een prikkel om ons werk zo goed mogelijk te doen. Hoe beter wij werken, hoe tevredener onze cliënten. En even ‘los’ daarvan: wij hebben ook nog eens een werkelijk pràchtig ambacht!
De tekst van Willem Jan
Willem Jan was zo aardig om mij desverzocht het Wordbestand van voornoemd stuk te doen toekomen (zoals hij het aan de NRC zond) ten behoeve van deze blog. De tekst lees je HIER.