Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Reacties
Joost
Het is m.i. nog wel eens nuttig om naast taalkundige omissies van ondergeschikt belang, ook de basale voorwaarden op invulling te screenen.
In de praktijk is mij gebleken dat nogal eens zittingsaantekeningen niet de onderdelen van het verhandelde ter zitting bevatten die voor de justitiabele van belang (kunnen) zijn in een hogere instantie.
Desgevraagd is gebleken dat er weinig lijn zit in de behandeling van zittingsaantekeningen. De aantekeningen worden dan eens in het dossier gevoegd, dan weer ‘uitgewerkt’ in een PV, waarbij wisselend het origineel wordt bewaard of vernietigd (NB in strijd met het bepaalde in de Archiefwet 1995 c.q. de overwegingen van de wetgever ten aanzien van ‘het papieren geheugen van de overheid’ zoals te lezen valt in de parlementaire geschiedenis deze wet).
Bij de ABRS valt meer specifiek op dat het lijkt dat delen van het verhandelde ter zitting in het PV worden weggelaten, met name indien het onderwerpen en feiten betreft die minder handig zijn in het licht van de kennelijk gewenste uitspraak, danwel in het licht van de positie van het Rijk indien er een zaak bij en internationaal gerecht zou worden aangespannen.
Er is vooralsnog ten aanzien van de ABRS weinig zicht op verbetering aangezien inmiddels is gebleken dat de Zeevaartschool al voldoende is om staatsraad rapporteur te worden, waarbij de man dan ook nog ter zitting schaamteloos de hand boven het hoofd wordt gehouden door Peter van Buuren als voorzitter van de betreffende meervoudige kamer, als het is gelukt om de vraag van de afdelingsjurist matig overtuigend voor te lezen, maar vervolgens het antwoord niet wordt begrepen.
Het zou wellicht beter zijn (een evident eufemisme) dat er in het bestuursrecht ook cassatie mogelijk wordt, en tevens dat men zich bij de ABRS gaat richten op de basisvoorwaarden van de rechtstaat zoals rechtszekerheid en rechtsbescherming inclusief een deugdelijke rechtsgang, in plaats van – naar verluidt – de vraag of de jasjes in de garderobe wel op anciënniteit hangen.
Nadat er met diverse gerechten is gestoeid over de inhoud van zittingsaantekeningen, de onjuistheden en omissies (geluidsopnamen!), inclusief het afgeven van de aantekeningen zelf, is in de zittingsreglementen handig opgenomen dat het maken van geluidsopnamen niet is toegestaan, NB kennelijk ook waar het openbare zittingen betreft.
Wat is de rechtstaat waard als het op papier allemaal lijkt te kloppen, maar in de praktijk rechtsverwerkelijking wordt belemmerd en gefrustreerd door personen en instanties die beter zouden moeten weten?