Noviomagus. Gisteren ontving ik een e-mail van ‘de Rechtspraak’. In voornoemde e-mail wordt vermeld dat een grote meerderheid van “{…} de klanten {…}” van de gerechten tevreden is over het functioneren van de Rechtspraak. Dat blijkt uit het Klantwaarderingsonderzoek 2014 dat van september tot december 2014 is gehouden bij alle gerechten, zo werd het geschreven in die e-mail.
Misplaatste managerstaal
Ben je een klant van ‘de Rechtspraak’ indien je als advocaat met jouw cliënt naar een rechtbank of gerechtshof gaat voor een zitting?
Is jouw cliënt een een klant van ‘de Rechtspraak’?
Met het opwerpen van deze vragen is de ontkennende beantwoording ervan gegeven.
En waarom wordt het niet “cliëntwaarderingsonderzoek” genoemd?
Toen ik in 1999 als advocaat begon bij een chique Haags kantoor, werd mij geleerd dat je als advocaat cliënten en geen klanten hebt. Als voorbeeld werd gegeven dat de taxichauffeur en de prostituee klanten heeft, maar dat wij als advocaten cliënten hebben.
Hoezo heeft ‘de Rechtspraak’ klanten?