Bert Hokken is de man achter Hokken Management & Advies. De afgelopen jaren heb ik van meerdere advocaat-partners van verschillende kantoren uit het ganse land (zeer) positieve geluiden over Bert gehoord: zou je Bert beoordelen op het resultaat van zijn dienstverlening (bijvoorbeeld als interim-kantoordirecteur en vooral adviseur), dan kun je het in een variant op de wet van Pim (‘Waar Pim komt, is ruzie’) als volgt uitdrukken. Waar Bert komt, gaan de winstaandelen omhoog.
Noviomagus. Bert en ik kennen elkaar intussen al weer jaren. Sinds 2010 nuttigen wij ongeveer ieder jaar wij ergens in Gelre ’s avonds gezamenlijk een maaltijd om even bij te praten. Iedere keer weer plezierig.
Thans houdt Bert zich ook bezig met al weer het vijfde Advocatuur Congres. Ik legde Bert een paar vragen voor.
Wat bracht jou er toe om in 2009 het eerste Advocatuur Congres te organiseren?
Bert: “Ik was na 25 jaar advocatuur waarvan zeven jaar Dirkzwager toe aan een nieuwe uitdaging. Mijn werk zat er, vond ik, op. Zo waren de winstaandelen flink gestegen en stond er inmiddels echt een goede professionele organisatie. Ik wilde niet langer voltijds één kantoor adviseren en managen, maar meerdere organisaties adviseren en begeleiden. Ik begeleid nu ook veel strategiesessies van advocatenkantoren. Van het een kwam het ander, waaronder het organiseren van het Advocatuur Congres. En ik heb een missie. Zo is permanente educatie voor advocaten al lang niet meer weg te denken. Vreemd is het dat deze gedachte minder leeft rondom het bijscholen van bestuurders van advocatenkantoren. In de markt van de advocatuur zien we wel de nodige ‘light-managementopleidingen’. Maar we kunnen ons serieus de vraag stellen of dit voldoende is in een wereld die fundamenteel wijzigt. Van bestuurders wordt actuele kennis gevraagd op gebieden zoals innovatie, management, leiderschap, HRM, marketing, ICT en strategie.
Intussen ben je ook weer manager/kantoordirecteur bij een middelgroot advocatenkantoor. Hoe zit dat?
Bert: “Ik meen dat je als adviseur met je voeten in de modder moet staan. Alleen dan weet je echt wat er bij kantoren speelt. Ik zie teveel adviseurs die zich louter op de theorie verlaten. Juist daarom kies ik er voor om het adviseurschap te combineren met parttime interim-directeurschappen. Op zich voor mij een gemakkelijke markt, omdat ik niet hoef te acquireren maar altijd gevraagd wordt.”
Even wat anders: wie is Bert Hokken ‘los’ van de professional?
Bert: “ Ik ben al 35 jaar gelukkig getrouwd, drie dochters, een schoonzoon en een kleindochter. We hebben een plezierig gezin. Vorig jaar ben ik – nu de kinderen niet meer thuis wonen – verhuisd naar Wilp. Echt een schitterende omgeving. De reeën, hazen en fazanten kan ik vanuit mijn raam bewonderen. Net weer een tweetal groene spechten gezien. Echt genieten. Daarnaast fiets en wandel ik veel. Ik vind dit heerlijk om te doen. Soms grote afstanden, maar niet supersnel. Verder probeer ik maatschappelijk actief te zijn. Zo ben ik o.a. bestuurslid van een politieke partij en ouderling-kerkrentmeester. Ik maak me zorgen over de huidige ontwikkeling rondom de zogeheten participatiemaatschappij. De gedachte hierachter vind ik waardevol, maar ik heb grote angst dat er een grote groep mensen tussen wal en schip zal vallen.“
Hoe ziet de advocaat-medewerker Bert Hokken denk je? Bijvoorbeeld als de man bij wie het uiteindelijk toch slechts draait om omzet en winstmarge?
Bert: “ Ik geloof niet dat een kantoor kan floreren als de medewerkers niet goed in hun vel zitten. Daarom zal ik juist aan dit aspect altijd extra aandacht besteden. Maar laten we wel eerlijk zijn: een kantoor met onvoldoende winst heeft geen toekomst. Partners zullen vertrekken en uiteindelijk zal het kantoor ophouden te bestaan. Dus dit aspect moet aandacht houden, want anders raakt mogelijk de continuïteit van het kantoor in gevaar. En dan zijn er alleen verliezers! Iets wat we nu in de advocatuur al te vaak tegenkomen, het faillissement van een kantoor. Dus ja, ik stuur ook op optimalisering van de winst. “
Wat staat centraal op het vijfde Advocatuur Congres?
Bert: “De vraag hoe je een kantoor veilig door deze moeilijke tijd loodst en het klaarstoomt voor de tijd na de crisis. In de komende periode komt het er voor advocatenkantoren echt op aan om een goede strategie te kiezen.Ik ben bang dat er kantoren zijn die dit aspect niet voldoende serieus nemen, dit kan desastreuse gevolgen krijgen. De vraag van mijn klanten naar een passende managementopleiding en de constatering dat deze opleiding – specifiek voor bestuurders van professionele organisaties – er niet is, heeft mij doen besluiten om een kwaliteitsopleiding op te zetten. 20 en 21 november a.s. worden twee intensieve dagen. Bestuurders van advocatenkantoren krijgen handvatten aangereikt voor het ontwikkelen van een visie, het neerzetten van een strategie en de implementatie daarvan. De opleiding is op zeer hoog niveau, zodat deze het best vergeleken kan worden met een MBA-opleiding maar dan in twee dagen. Topsprekers zorgen voor een inhoudelijk programma. Maar even belangrijk is de uitwisseling van dikwijls herkenbare problemen met lotgenoten. Mooi om zo ook van elkaar te leren! Tot diep in de nacht gaat dit door. Van de velen die zich al aangemeld hebben, hebben de meesten al eerder aan een Advocatuur Congres deelgenomen. Ze vertellen me dat ze gewoon niets willen missen.” MEER